7 februari 2015

Wat is minimaliseren?

Vandaag heb ik een artikel over Minimaliseren, je hoort het nu echt overal. Maar wat is het eigenlijk, wat betekend het eigenlijk en waarom zou je willen minimaliseren?

Ik ben even op onderzoek uitgegaan en heb voor jullie beschreven wat minimaliseren inhoudt en hoe je het kan doen. Het leek mij leuk om deze maand elke zaterdag een artikel te schrijven over minimaliseren en hoe het bij mij verloopt.

Bron: Pinterest


Wat is minimaliseren?
Als eerste, wat betekend minimaliseren? Minimaliseren betekent letterlijk, ‘zo klein mogelijk maken’. Een mooie uitspraak wat hier heel goed bij past is ‘Less is more’ Het gaat er een beetje op dat we (en daarmee bedoel ik de mensheid) best materialistisch zijn geworden. Dat betekend niet dat iedereen materialistisch is, maar over het algemeen zijn er veel mensen materialistisch. Bij sommige mensen kan je zelfs de term hamsteren gebruiken, maar over het algemeen hebben mensen veel spullen. Doordat we veel spullen hebben creëren we eigenlijk een soort van chaos in ons leven. Want hoe meer spullen, hoe onrustiger het wordt.

Zelf ben ik echt niet van het weggooien en is dat pas een beetje gebeurt toen ik ging samenwonen, gewoon omdat niet alles paste, zoveel spullen had ik. Ik gaf ook altijd het excuus, ‘misschien heb ik dat nog wel een keer nodig?!’ Ja, en zo kan je dus alles bewaren. Nu wil ik minder spullen, want met minder spullen heb je meer rust. Dat is inmiddels bewezen en wie wil er nou geen rust?

Nou, het klinkt heel makkelijk. Ga maar minimaliseren en dan is er veel meer rust, ben je minder spullen kwijt (gewoon omdat je ze niet hebt) en krijg je veel meer ruimte in je huis en in je hoofd. Maar hoe begin ik?

Bron: Pinterest


Hoe begin ik met minimaliseren?

Bewust worden:
Om te beginnen met minimaliseren moet je er eerst bewust van zijn dat je te veel spullen hebt. Op een gegeven moment loop je erin vast, zoals ik dat deed toen ik wilde gaan samenwonen. Zoveel spullen waarvan ik de helft niet eens meer herken en nooit gebruik. Nu ben ik me bewust geworden, dat ik overdreven veel spullen heb.

Stop met kopen:
Als je je bewust bent geworden, dan is het ook belangrijk om niet te veel te gaan kopen. Anders is het dweilen met de kraan open. Je ruimt namelijk niet voor niets al die spullen op, om allemaal nieuwe (onnodige) spullen te kopen.

Ruim op, begin klein en herhaal:
Het is heel simpel, begin met een klein deel op te ruimen. Ga niet alles tegelijk doen, maar begin bijvoorbeeld bij je make-up of badkamer. Als je elke keer een klein gedeelte doet, dan valt het uiteindelijk mee en krijg je een mooi opgeruimd huis.

Heb geduld:
Ja, makkelijk gezegd, dat hoor ik je nu al denken. Maar je kan niet binnen één dag alles geminimaliseerd hebben, en dat hoeft ook niet. Om een uitspraak van een oud-leraar van mij niet te vergeten: ‘Een roman schrijf je ook niet binnen 40 jaar’ (Of ik het helemaal eens ben..40 jaar!!??)

Maak een spullenlijst:
Schrijf alle producten op die je hebt en kijk wat er daarvan nodig is. Welke je wil houden en welke je misschien nooit meer gebruikt. Dan blijft alles overzichtelijk.

Bron: Pinterest


Volgende week zaterdag komt er weer een artikel online over minimaliseren, maar dan over hoe je weet wat je weg moet gooien, hoe ga jij ‘ontspullen’?

Q: Ben jij bezig met minimaliseren?

Liefs,

Silvia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten