11 april 2015

Minimaliseren #8 - Het effect

Ik heb inmiddels aardig wat opgeruimd. Ik ben al een tijdje 'bewust' bezig met het minimaliseren.
Iets wat eigenlijk op dit moment veel terugkomt. Je leest er overal over en hoort veel positieve verhalen. Hierdoor ben ik ook geïnspireerd geraakt om zelf eens te oefenen met het minimaliseren.
Ik had gekozen om voor mezelf een challenge te doen, de 30 days Declutter Challenge
Toch heb ik misschien een beetje gesteggeld, want ik heb dit niet 30 dagen achter elkaar gedaan.


Ik heb er voor gekozen om eens in de zoveel tijd, meestal een week, te kiezen voor een dag uit de challenge. Zo pakte ik per ruimte mijn huisje aan om te gaan minimaliseren. Toch heb ik niet alles kunnen doen, bijvoorbeeld het kinderspeelgoed of de spullen voor de dieren. Simpelweg omdat we geen kinderen en dieren hebben. Ik heb de challenge dus wel een beetje aangepast aan mijn leven op dit moment. Ik zal kort even vertellen hoe ik het heb aangepakt.
Ik heb op een dag, waarop ik alle tijd had, een ruimte in mijn huisje gepakt om op te ruimen.
Zo had ik niet de indruk dat het allemaal te veel zou worden en had ik er controle over.
Bij alles vroeg ik me een paar dingen af.


  • Heb ik dit nodig?
  • Heb ik dit de afgelopen tijd gebruikt?
  • Wie kan ik er blij mee maken?
  • Is het afval?
Het lijkt niet veel, maar het is toch best een hoop werk.


Wat ik graag met jullie wilde delen in dit artikel, is de vraag wat het effect is van het minimaliseren.
Wat voor een effect heeft dit gehad op mij en op mijn omgeving.
Eén ding kan ik met zekerheid zeggen, volgens mij vond mijn vriend het best fijn dat ik even mijn 'rommel' op ging ruimen.
Ik vond het in het begin best lastig, omdat ik alles wilde bewaren.
Het moeilijkste vond ik mijn kledingkast, maar ook die heb ik drastisch aangepakt en met succes.
Ik kan nu elke ochtend zonder moeite kleding kiezen, omdat wat er hangt ik ook echt aan wil.
Niks meer wat niet goed zit of misschien toch een gaatje had, alles is netjes en kan aan.
Het zorgt dus voor meer overzicht.
Ook geeft het mij een opgeruimd gevoel, omdat ik nu precies weet wat waar ligt.
Ik heb ook het gevoel dat ik geen rommel meer heb, alleen spullen die voor mij nuttig zijn.
Het geeft een heerlijk fris en opgeruimd gevoel.

Wat mij ook erg opviel, is dat het drukke gevoel van een te overvolle to-do-list weg was.
Het is een beetje gek om te omschrijven, maar ik wilde zoveel dingen nog uitzoeken op opzoeken. Dingen die ik kwijt was of nodig had, maar met geen mogelijkheid kon vinden.
Doordat nu mijn omgeving opgeruimd is heb ik ook een rustig gevoel van binnen.
Het is niet een zorg meer, geen last meer misschien kan ik wel zeggen dat het voelt als een bevrijding.
Enigszins dan, want het klinkt misschien wel een beetje overdreven, maar ik vind het moeilijk om dat gevoel op papier (computerscherm) te zetten.


Kortom: Ik ben heel blij met het effect. Ik heb een opgeruimd gevoel in mijn hoofd en huis. Nu is het natuurlijk de kunst om het zo te laten, maar nu het eenmaal zo is, kost dat niet zo heel veel moeite.
Bij alles wat ik koop denk ik: Heb ik het nodig? Ga ik dit gebruiken? Zo niet, dan koop ik het niet.
Het geeft veel meer rust. En één ding wat zeker is, wat ik met volle overgave ook echt geloof.

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.

Ik heb veel meer rust en ruimte en ik geniet ervan.
Ik ga er ook voor zorgen dat ik hiermee bezig blijf, want het is niet een project van een aantal maanden, maar een levensstijl
Ik ga geen spullen sparen maar herinneringen, want daar is altijd plek voor.

Q: Ben jij bezig met minimaliseren?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten