15 april 2015

Column: Lef

Het is alweer een tijdje geleden, maar voor diegene die al een tijdje mijn blog volgen, weten het misschien. Ik heb vaker een collage gemaakt, rond een bepaald thema en daar dan over geschreven. Dat had ik al z'n tijd niet meer gedaan, dat ik daar weer even voor ben gaan zitten.


Nu heb ik een collage gemaakt over Lef, iets wat denk ik in ieder leven een rol speelt.
Bij mij ook en misschien bij jou ook wel, maar wat is lef precies? Wat houdt lef in?
Ik heb er over na zitten denken en tegenwoordig liggen de verwachtingen best wel hoog.
We zijn altijd beschikbaar via sociale media, we werken veel of solliciteren veel, we zijn druk of misschien maken we ons te druk? (dit is misschien een onderwerp voor een andere column) Omdat het best wel lastig is om te zeggen dat het 'even te veel is' of dat je 'even tijd voor jezelf' nodig hebt, heb je daar dan ook geen lef voor nodig. Er is lef voor nodig om extra lief voor jezelf te zijn.


Er is ook lef nodig om te dromen en misschien nog meer lef  om wat met je dromen te doen.
Volgens mij heeft het allemaal met elkaar te maken. Je hebt lef nodig om extra lief voor jezelf te zijn, je hebt lef nodig om je dromen waar te maken. Je hebt lef nodig om te leven...
Is leven dan niet gewoon het meervoud van lef?


Als je, door lef, van jezelf kan houden en extra lief kan zijn voor jezelf. Dan pas ook je ook lief hebben naar anderen en daar is ook weer lef  voor nodig. Je hebt lef nodig om iemand toe te laten, om iemand te vertrouwen. Zonder lef, geen leven... dan klopt het toch wel.. Leven is het meervoud van lef. Zonder lef, bereik je niet je dromen, niet je doelen en niet je liefde.

Ik denk ook dat iedereen een beetje (of een beetje boel) lef in zich heeft. Sommige mensen hebben meer lef of laten juist meer lef zien. Ik weet wel zeker dat iedereen lef  kan hebben, want als je iets wilt bereiken, dan kan je daarvoor gaan. Iedereen heeft wel een doel voor ogen, misschien een doel voor dit jaar of een doel voor over 10 jaar. Alles is mogelijk, zolang je een beetje lef toont.

Leven...
Lef...
Leef...

Wees jezelf en geniet van de dingen die je doet, geniet van de positieve dingen en de groei die je maakt. Zorg ervoor dat je lef hebt en dat je voor je doelen gaat, want ik denk dat dit een sleuteltje tot succes is. Zonder lef geen leven en zonder leven leef je niet echt. Geniet van je lef!

Q: Heb jij veel of weinig lef?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten