12 februari 2015

Review | De Roze Wildernis

Vandaag heb ik voor jullie een review over de serie De roze wildernis. Dit is een serie die afgelopen tijd op NPO 3 op de dinsdagavond is geweest en afgelopen dinsdag was de laatste aflevering.



Het gaat over vier jongeren, die met hun vader op pad gaan in ArgentiniĆ«. De jongens zijn homo’s en de vaders niet, hierdoor zit er veel onbegrip in de relaties van de jongens tot hun vaders. Samen gaan ze, door het maken van deze reis, dichter naar elkaar toe komen. Met als eindpunt de Gayparade in Buenos Aires. Het doel van de reis is dat de vaders en zonen dichter bij elkaar komen, elkaar beter gaan begrijpen en elkaar accepteren.

Het programma wordt gepresenteerd door Arie Boomsma en de deelnemers zijn. Zoon Danley & vader Henk, zoon Guno jr & vader Guno sr, zoon Roy & vader Leo en als laatste zoon Sietse & vader jan.

Sietse (22) & Jan (57)


In aflevering 1 gaan ze kennis maken, met ons als kijker maar natuurlijk ook met elkaar. De vaders hebben ‘weinig’ begrip voor het homo zijn, omdat ze er in mijn ogen ook weinig vanaf weten.
Zo zegt Henk namelijk: ‘In de familie zit het niet, maar wel bij me vrouw in de familie. Die zus is ook lesbisch. Ja, misschien komt het daar wel vandaan. Ik weet het niet’
Ik schrok hier zelf wel een beetje van, hoe kan het zijn dat er nog zo bekrompen gedacht word?

Guno Sr (58) & Guno Jr (26)


 Tijdens de weken die ze doorbrengen gaan ze uitdagingen met elkaar aan en worden er gesprekken gevoerd. Om zo dichterbij elkaar te komen, elkaar te leren kennen, begrip te kweken en uiteindelijk elkaar te accepteren. Het zijn in totaal acht afleveringen, waarin ze de weg naar elkaar gaan vinden. Ik vind het enorm mooi om te zien, dat door dit programma, met deze uitdaging ze toch allemaal een stap in de juiste richting hebben gezet. Voor de meeste is het echt een grote stap geweest, die hebben nu een goede band met de vader, maar helaas was dit niet voor iedereen het geval.
Uiteindelijk zie je, diegene die ik het minst het verwacht, het meeste feesten op de Gayparade in Buenos Aires.

Henk (55) & Danley (21)


Ik wil niet te veel verklappen, want het is misschien niet zo leuk als je het zelf wil kijken. Wil je de acht afleveringen terug zijn, klik dan hier!
Ik vind het goed dat de NPO een programma heeft ontwikkeld, dat er voor zorg dat er meer respect en begrip komt voor het homoleven. Ik was er namelijk zelf van overtuigd dat het in Nederland echt wel goed zat. Dat als je zelf homo was, dat je het dan niet zo zwaar zou hebben, want Nederland is toch zo ruimdenkend? Daar ben ik toch wel een beetje van terug gekomen en ik heb toch wel gezien, dat meestal door gebrek van kennis de mensen al snel een oordeel klaar hebben staan.
Leo (56) & Roy (26)


In aflevering acht gaan ze ook twee maanden later terugblikken in Nederland en dat vond ik echt het mooiste om te zien. Je ziet dan duidelijk het verschil qua houding tussen de zonen en de vaders.

Ik vond het een indrukwekkende serie, die ik met veel plezier en bewondering heb gekeken.

Q: Heb jij de serie al gezien en zo ja wat vond je ervan?

Liefs,
Silvia


Geen opmerkingen:

Een reactie posten