10 augustus 2014

Personal | Verplichtingen

Verplichtingen, wat zijn dat eigenlijk.
Dit is wat het woordenboek letterlijk zegt:

Verplichting -
zelfstandig naamwoord - datgene waartoe je verplicht bent
Voorbeeld: het is geen verplichting om met Moederdag naar je moeder toe te gaan. je verplichtingen nakomen
[doen wat je moet doen]

Het staat er heel makkelijk geschreven, een verplichting is doen wat je moet doen.
Je hebt verplichtingen naar jezelf en naar anderen.



Verplichtingen, iedereen heeft ze natuurlijk, maar wat beschouw jij als een verplichting.
Iedereen gaat anders met verplichtingen om, sommige gaan er wat makkelijker dan ander.
Sommige nemen verantwoordelijkheden die horen bij verplichtingen, die ze misschien niet moeten nemen.

Het klinkt misschien een beetje vaag, maar ik wil hiermee zeggen dan iedereen verplichtingen anders ziet en aanpakt.
Dat is normaal, maar wat zie jij als verplichting.
Ik vind het bijvoorbeeld erg belangrijk om mezelf te ontwikkeling en zie het als een verplichting voor mezelf.
Daarin neem ik dan ook mijn eigen verantwoordelijkheid, met de vraag die ik stel: Hoe ga ik me verder ontwikkelen?

Ik ben bijvoorbeeld met een studie bezig, ik heb mijn website gebouwd en ik verbeter mezelf op het gebied van fotografie.
Dit doe ik naast dat ik werk als leerkracht. Dit is één van de verplichtingen die ik van mezelf moet nemen.
Als ik kijk naar mijn website, waar ik bijna twee jaar mee bezig ben, heb ik ook zeker een verplichting.
Ik wil namelijk elke dag om 6.00 een artikel online hebben.



En dat is nou net waar ik het over wil hebben.
Mijn verplichting naar mezelf, om mezelf te ontwikkelen vind ik erg belangrijk.
Hierin heb ik een beslissing genomen, waar ik veel van mezelf ga vragen.
Veel tijd, veel energie en een beslissing waar ik veel in ga investeren.
Ik kan nog niet precies zeggen wat, maar dat komt zeker nog online!

Het punt is dan wel, kan ik elke dag een artikel om 6.00 online krijgen?
Kan het, ja alles kan. Zoals wij thuis altijd zeggen, waar een wil is is en weg.
Maar moet ik het als een verplichting voor mezelf zien om elke dag om 6.00 een artikel online te hebben?
Of heb ik met de genomen beslissing al genoeg verplichtingen naar mezelf?

Waar ik een beetje mee zit is, dat ik twee jaar lang elke dag een artikel online heb staan.
Dit ben ik gewend en daar zijn jullie ook aan gewend, maar ik ga een kant op in mijn ontwikkeling dat ik bang ben dat ik daar niet meer alle tijd voor heb.
Omdat er een andere verplichting aan mezelf, door mijn genomen beslissing, misschien meer prioriteit hebben dan elke dag een artikel.
Wat ik ga doen is mijn best.
Mijn best om artikelen te maken voor mijn site en mijn best voor mijn nieuwe doel.
Een doel waar je zeker nog meer over gaat horen, maar wat ik alleen nog niet kan zeggen.
Met de nadruk op nog, want hopelijk kan ik jullie snel het leuke nieuws gaan vertellen!

Als er dus een keer geen artikel online staat, dan weet je waarom.
Maar één ding is zeker! Deze site is belangrijk voor me en zal ik niet verwaarloze, het kan alleen zijn dat er niet dagelijks iets online komt!
Ik hoop dat jullie het begrijpen en ik kijk uit om te vertellen wat mijn nieuwe doel is!

Q: Wat zie jij als jouw eigen verplichting?

Liefs,
Silvia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten