6 december 2013

Alleen zijn...


  

Alleen zijn..
Ja, ik denk dat maar weinig mensen daar een positief beeld bij hebben.
Ik vind alleen zijn ook niet echt iets waar ik in eerste instantie vrolijk van word.
Zoek eens op 'alone' op Pinterest en je wordt er gewoon verdrietig van..

Alone

Toch zit er een verschil tussen alleen zijn en je alleen voelen.
Je alleen voelen, noemen we eenzaamheid.
Eenzaamheid kan slecht zijn voor je lichamelijke gezondheid, vooral bij oudere mensen.
Kijk maar eens naar het programma van Geer&Goor, wat eenzaamheid met je kan doen.
Dan wil je toch spontaan die lieve oudere mensen gaan knuffelen, tenminste die gedachte die had ik..

Als je je eenzaam voelt, komen er ook allemaal zorgen en angsten naar boven. Je gaat nadenken en misschien ook wel zorgen maken.
Je zou wel denken, wat een negatief artikel.
Waarom zou je willen schrijven wat eenzaamheid met je doet?

Maar wist je, dat alleen zijn ook erg gezond kan zijn.
Misschien begrijp je niet helemaal waar ik naar toe wil, en kan je die verschrikkelijke avonden alleen op de bank onmogelijk gezond vinden.

Maar wist je dat als je alleen ben, jezelf een spiegel voor houdt.

alone

Het alleen zijn klinkt alsof het heel erg is en ik moet toegeven dat ik ook liever mensen om me heen heb.
Dat je het liefst elke avond van de week iets gepland heb, dat je je druk sociale leven deelt op alle soorten sociale media. Want ja, dan kan iedereen zien hoe leuk je leven is.

Toch is dat niet gezond..
Ik dwing mezelf om soms een avondje alleen te plannen.
Maar als ik eenmaal aan die avond begonnen ben krijg ik enorm last van FOMO..
Fear Of Missing Out..
Ja ik heb FOMO en ik wil gewoon overal graag bij zijn, het zit in me aard en krijg dat er maar eens uit.
“You have power over your mind - not outside events. Realize this, and you will find strength.” ― Marcus Aurelius, Meditations

Als je alleen bent, word je met jezelf geconfronteerd, met jouw gedachten en die van niemand anders.
En dan besef je pas waar je allemaal aan denkt, je misschien druk over maakt of steeds maar voor een bepaalde gedachten vlucht.
Neem je de tijd niet om je eigen gedachte gang te laten gaan, dan leer je nooit jezelf accepteren.
En dat betekend dus echt niet dat je eens in de zoveel tijd, alleen op de bank moet gaan zitten peinzend op zoek naar jou gedachten.
Ik bedoel hiermee dat als je een avond je alleen bent, het geen probleem is.
En dan kruip mijn FOMO omhoog, dan heb ik altijd het excuus:' het is gezond om even alleen te zijn'.
Neem een lekker bad, een maskertje, ga het boek eens lezen waar je nooit aan toe komt.
Kijk een film die niemand leuk vind en jij toch graag een keertje wilt zien.

Het alleen zijn heeft een negatieve status, waar het eigenlijk gewoon vanaf moet.
Als je alleen bent, zal je wel geen vrienden hebben..
Als je alleen bent, zal het vast wel aan jou liggen..

Wat ik met mijn artikel wil bereiken, is dat het echt niet erg is om een avondje alleen te zijn.
Dat je daarvan kan genieten en kan doen en laten wat je wilt.
Want wees eens eerlijk, elke avond wat doen en leuk en gezellig doen dat is toch best druk?

Wat doe jij het liefste als je alleen bent?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten