19 oktober 2013

10x: Held met Geld!


Vandaag heb ik voor jullie iets nieuws, namelijk een 10x... artikel.
Ik wil een serie artikelen gaan schrijven waarin ik een lijstje maak over een bepaald onderwerp.
Nu gaat het over geld,  Held met Geld!

Bron: Google.nl
Overal hoor je het of lees je erover, het is crisis! Weinig banen en dan ook minder geld te besteden.
Vandaar dat ik voor jullie deze lijst schrijf, want het is echt niet allemaal negatief.
Wees creatief en vooral positief, want dan kan je alles aan!



Zoek een 'kosteloze' hobby:
Ga bijvoorbeeld niet sporten in een duren sportschool, maar maak gebruik van je omgeving!
Wees creatief met spullen die je al in huis hebt.

Kringloopwinkel/Marktplaats:
Vraag jezelf af,- Wat kan ik lenen of delen?
- Wat kan ik geven of ruilen?
- Wat heb ik nog niet gebruikt, gedragen of gelezen?

Je kan je spulletjes verkopen of ruilen voor iets anders. Denk bijvoorbeeld aan een kledingruilavond. Je hebt een gezellige avond met vriendinnen en je hebt 'nieuwe' kleding.

Eerlijk zullen we alles delen (of ruilen of lenen)...(flow)

Wishlist maken:
Als ik spaar voor een bepaald item, dat ik graag wil hebben.
Dan ben ik achteraf erg trots!
Maak daarom een lijst met alle producten die je graag zou willen hebben, dat kan zo klein zijn als een nagellak of juist heel groot zoals een camera.
Bron: Google.nl

Als je iets wilt kopen, kijk dan eerst of het op je wishlist staat en of je het dan echt heel graag wil hebben.
Spaar eerst voor de dingen op je wishlist en dan kan je het vol trots halen!

Positief blijven:Je hoort het overal...
Geld maakt je niet gelukkig!
Nee, dat klopt, maar het is wel erg makkelijk!
Maar vraag jezelf eens af, hoe erg is het om minder geld te hebben?
Maak eens een lijstje met luxeproblemen waar je dan geen last meer van heb, zoals:
Ik heb geen vakantiestress, koffer inpakken waar toch net niet alles in past e.d.


Ontdek jouw talent!Wees creatief, heb je geen geld voor een dure oogmake-upremover?
Kijk dan naar mijn artikel en maak er zelf één!
Heb jij een leuk sjaal of muts gezien, ga dan zelf aan de slag.
Ga breien of haken en creëer jouw unieke muts, sjaal of misschien heel iets anders!

SolliciterenMisschien ben je net ontslagen, of net afgestudeerd en zit je zonder werk.
Ga solliciteren, laat je zien en ga netwerken!
Solliciteren is moeilijk, maar maak een afspraak met jezelf.
Bijvoorbeeld: Ik schrijf elke dag twee sollicitaties!

Bron: Google.nl

Vind je het moeilijk om een sollicitatiebrief te schrijven, vraag dan aan je omgeving of ze allemaal een punt willen benoemen waar ze jou zouden aannemen. Schrijf dat op en hang het bij je computer!


Sparen:Het klinkt ontzettend makkelijk,  maar sparen is echt moeilijk.
Het is makkelijker als je een doel hebt om te sparen, bijvoorbeeld die mooie camera die je op het oog hebt. Het is belangrijk om te sparen, niet alleen voor bepaalde spullen, maar ook al buffer.
Soms komen er onverwachte koste waarmee je te maken hebt, dan is het erg fijn om terug te kunnen vallen op je gespaarde centjes.
Maak, nadat je bijvoorbeeld salaris hebt gehad, meteen een vast bedrag over na je spaarrekening.
Je kan ook een bepaald bedrag vast laten zetten, het enige nadeel is dat je er dan voor een aantal jaar niet bij kan.
Ook kan je 'ouderwets' sparen, pin een bepaald bedrag voor een week. Dat geld wat je overhoud aan het einde van de week, stop je in een spaarpot en dan spaar je ook.
Alle kleine beetje helpen, je zal versteld staan hoeveel je daardoor spaart.

8 Ga niet voor materiaal, maar voor herinnering:
Je kan ook activiteiten bedenken die goedkoper zijn of misschien helemaal niks kosten.
Herinneren onthoudt je en materiaal dat beschouw je op een gegeven moment als normaal.
Ga eens met je beste vriendin of je vriend een wandeling maken op de hei of langs het strand.
Je kan gaan picknicken en genieten van de omgeving.
Ga een spelletje doen, die je nog hebt liggen en je hebt een super gezellige avond.
Als je z'n leuke dag hebt, mis je dat dagje shoppen ook echt niet!

9 Wat is jouw droom?
Wat is jouw droom? Altijd al een boek willen schrijven, maar geen geld?
Altijd al een blog willen beginnen, maar geen geld?
Altijd al iets willen ontwerpen, maar geen geld?
Alles kan, ga het gewoon gewoon doen!
Ja, dat is inderdaad makkelijk gezegd, maar het is waar.
Ik zeg niet dat je geen geld nodig hebt, maar laat het geld je niet belemmeren in je dromen.
Vraag jouw eens af wat jij het liefst zou willen en hoe jij dat zou kunnen bereiken?
Door energie in jouw droom te steken, ben je minder gefixeerd over geld en heb je minder stress.
Minder stress en beter in je vel zitten bevorderen je humeur en ook jouw solicitaties!

10 Wat heb jij wél?
Focus je niet op wat je niet hebt, maar focus je op het gene wat je wel hebt.
Het klinkt ontzettend makkelijk, maar eigenlijk is dat het ook.
In plaats van te denken, ik wil die nagellak, kijken eens welke je al hebt.
En dit gaat natuurlijk niet alleen over materiaal, maar ook over relaties.
Bron: Google.nl
Kijk eens hoeveel jouw relaties je waard zijn, hoeveel energie je eruit put en hoezeer deze relaties jouw helpen. Kijk niet naar wat je niet kan, maar naar je talent. Dit is een mooi punt voor het solliciteren.


Ik ben erg benieuwd naar jou tips over geld, dus laat hieronder in de reactie jouw beste tip achter.
Zo help je niet alleen jezelf, maar ook een ander!


Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen!
Heb jij een goed idee, om een 10x... artikel over te schrijven, laat het me dan weten!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten