24 februari 2015

How to | Solliciteren

Vandaag heb ik voor jullie een artikel over solliciteren
Ik denk voor iedereen wel een bekend begrip.
Je kent namelijk vast wel om je heen mensen die druk aan het solliciteren zijn, of op zoek naar een baan. Want met deze crisis is het lastig om een baan te krijgen, laat staan een beetje vastigheid.

Ook ik heb ervaringen met solliciteren en er ben 'helaas' nog niet klaar mee. Ik heb nog niet de baan die ik nu wil hebben, alhoewel ik al lang blij ben dat ik werk heb. Ik heb nu een contract tot de zomervakantie en daarna heb ik tot nu toe nog helemaal niks. Omdat ik natuurlijk ook na de vakantie graag werk heb, moet ik wel solliciteren en zoeken en daarom wil ik jullie mijn tips meegeven.
Hoe doe je dat eigenlijk?

Ik zoek een baan in het onderwijs, en ik hoor je het al zeggen, die zoeken ze toch zat?
Nou nee, ik ben inmiddels bijna 2 jaar aan het invallen en heb dus geen zekerheid.
Invallen dat lukt nog steeds, maar een eigen klas of enigszins vastigheid, nee helaas niet.
Nu heb ik geluk dat ik tot de zomervakantie, drie dagen op een contract heb staan.
Maar het blijft nu wel zoeken en natuurlijk solliciteren!
Hieronder zal ik een aantal tips schrijven voor het zoeken naar werk en daarbij hoort natuurlijk solliciteren.



1. Laat jezelf niet demotiveren.
Vaak als er een vacature is, dan zijn er natuurlijk veel meer mensen die daar willen werken. Soms zijn er op één vacature wel 300 mensen. Als jij het dan niet wordt, dan kan je daar niet altijd wat aan doen. Zorg gewoon dat je je best blijft doen en ga dan verder zoeken naar een nieuwe vacature, niet geschoten is altijd mis.

2. Een goed geschreven sollicitatiebrief.
Heb je zelf moeite met het schrijven van een sollicitatiebrief, laat hem dan door iemand na lezen. Als er spelfouten in staan is de kans al groot dat jij niet diegene bent die ze zoeken. Een goed geschreven brief, met mooi en kloppende zinnen. Daarmee val je op!

3. Zoek contact met je 'oude' stagebedrijven.
Houd het contact goed en bouw een netwerk op, als veel mensen weten dat je een baan zoek dan is het ook iets makkelijker. Tegenwoordig is dat ook wel lastig, want er zijn zoveel mensen die een baan zoeken. Maar als ze blij waren met jou als stagiaire dan is het ook makkelijk, als er plek is, om jou de baan te geven. Ze weten immers wie je bent.

4. Zorg voor een duidelijk en goed opgestelde CV.
In een CV laat je zien wat je allemaal kan, zorg dat die duidelijk is. Vaak lezen ze eerst je CV en dan pas de brief. Laat zien wat je allemaal in huis hebt!

5. Ga niet stil zitten.
Stel dat je nou een poos geen baan hebt, of geen vastigheid. Ga dan niet stil zitten. Ga kijken of je misschien een cursus kan volgen of vrijwilligerswerk kan doen. Zo zien ze ook jou inzet en dat je een harde werker bent. Ook krijg je hierdoor meer ervaring en heb je twee vliegen in één klap!

Mocht het dan zover zijn, je bent uitgekozen en mag op gesprek komen. Dat is natuurlijk al super, want dat gebeurt niet heel regelmatig. Het is dan wel belangrijk om een juiste eerste indruk te hebben, dit kan alleen als je jezelf blijft. Je kan je niet anders voordoen dan dat je bent, dit kost enorm veel energie en hou je op de langer termijn niet vol. Wat je wel kan doen is:

1. Lachen
Zorg dat je vrolijk bent, ook al ben je misschien heel zenuwachtig, maar een blij gezicht zorgt al voor minder spanning. Sla hierin ook niet door, want dan kom je misschien een beetje raar over.

2. Blijf vriendelijk en beleefd.
Let op je taalgebruik en laat een ander uitpraten. Het is geen gesprek die je met vrienden hebt, maar een gesprek met iemand voor wie je (misschien) gaat werken. 

3. Laat een ander uitspreken.
Je komt op een sollicitatiegesprek, dus de werkgever wil dingen van je weten. Begin niet meteen als een 'idioot' te ratelen, maar luister goed naar de vragen die gesteld worden en geef hier duidelijk antwoord op. Als je het lastig vind om te focussen, kan je ook een deel van de vraag herhalen en wat het natuurlijk ook altijd goed doet is voorbeelden geven: 

Bijvoorbeeld:

Werkgever: Op je CV zie ik staan dat je ervaring hebt met speciaal onderwijs, hoe heb je dit ervaren.
Jij: Ik heb inderdaad ervaring in het speciaal onderwijs en die ervaring komt nog altijd van pas, vooral nu met het passend onderwijs. Ik heb daar een jongetje begeleid met ADHD en daar heb ik veel van geleerd. Ik heb geleerd om na een afleiding weer met het kind aan het werk te gaan, of het kind voor te bereiden op de eventuele veranderingen of de planning van vandaag.

4. Kleed je netjes, maar niet over de top.
In mijn geval zal ik niet solliciteren in een kokerrok, maar er zijn natuurlijk genoeg banen waarbij dat wel kan. Ik zou gewoon mijn 'normale' kleding aantrekken, dus een broek en een shirt. Maar een beetje basic. Niet te opvallend, want de aandacht gaat naar mij en niet naar mijn kleding. Ook zorg ik ervoor dat mijn kleding praktisch is, dus niet dat als ik buk mijn onderbroek te zien is of dat ik inkijk heb in mijn shirt. Normaal gesproken zou ik dat al niet doen, maar al helemaal niet tijdens z'n gesprek.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hebben en als jij zelf nog een tip hebt, dan hoor ik het graag!

Q: Ben jij aan het solliciteren of heb je al een baan?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten