17 januari 2015

Tips | Hoe houd ik een opgeruimde kledingkast?

Vandaag wil ik jullie tips geven voor het opruimen van je kledingkast. Voordat ik begon aan het schrijven van dit artikel, heb ik nog gedacht: ‘Ben ik hier de juiste persoon voor?’ Uiteindelijk dacht ik van: ‘Ja, juist!’ Ik kan, doordat ik zo vaak mijn kledingkast ‘moet’ opruimen, mijn tips delen.



Ik ben een rommelkont, de meeste mensen die mijn kennen zullen dat zeker niet ontkennen, maar ik houd wel van opgeruimd. Alleen gaat het niet altijd. Eens in de zoveel tijd krijg ik een opruim woede en dan moet alles weer netjes zijn, zo ook mijn kleding kast. Is jou kledingkast ook een grote puinhoop?
Lees dan snel  de tips hieronder!

1.    Heb je een kleine kamer en weinig ruimte? Zorg dan voor een kast met schuifdeuren.
Het is handiger, want het bespaard ruimte. Zo kan je een kast kopen met een grotere inhoud, omdat je de grote van de deuren er niet bij hoeft te rekenen en zo kan je weer meer in je kast kwijt. Een kleine maar simpele tip.

2.    Zorg voor een logica.
Dit klinkt natuurlijk logisch, maar het is heel simpel. Mijn logica is dat ik al mijn schone was aan de linkerkant doe. Zo blijft de kleding die ik amper tot niet draag aan de rechterkant. Zo kan je makkelijk kleding weg doen. Je kan het ook doen dat je de hangers allemaal ‘verkeerd om’ in de kast hangt en als je iets gewassen hebt het weer goed terug hangen. Dan kan je ook precies zien wat je vaak draagt en welke kleding er eigenlijk wel uit kan.

3.    Gebruik ook de ruimte onder de kleding.
Ik heb een groot hanggedeelte in de kast en daaronder is nog zat ruimte. Ik heb ervoor gekozen om daar bakken neer te zetten voor mijn tassen, schoenen en winteraccessoires. Zo benut ik alle ruimte en staat het nergens in de weg.

4.    Gebruik dezelfde kledinghangers.
Nee, dat heb ik niet, maar het is wel een tip. Want door dezelfde kledinghangers te gebruiken bespaar je ruimte. Ik gebruik dan het liefst van de dunne plastic hangers, want dan kan er het meeste in.

5.    Ruim per seizoen je kast op.
Als je regelmatig je kleding opruimt, dan wordt het ook geen rotzooi. Ook kan je dan makkelijk kijken wat je wilt bewaren en wat misschien wel aan vervanging toe is.



6.    Maak stapeltjes.
Boven het hanggedeelte heb ik nog een grote schap. Sommige van jullie hebben misschien wel een kast vol met schappen. Maak dan stapeltjes. Een stapel hemdjes, een stapel sportkleding, een stapel broeken en een stapel jurkjes en rokjes. Als je het sorteert dan kan je het makkelijk terug vinden. Het is wel moeilijker om dit netjes te houden, want ik heb meestal het kledingstuk nodig wat onderop ligt.

7.    Is er kleding stuk? Gooi het weg!
Hang kapotte kleding niet terug in de kast, en ja ik ben daar ook wel eens schuldig aan. Vooral als ik het een fijn kledingstuk vind en het zonde vind dat het stuk is. Maar je kan het beter meteen weg doen en daarmee bedoel ik niet meteen de prullenbak, maar in een zak voor het goede doel. Misschien dat ze het kunnen recyclen of wat er dan ook mee gebeurt. Als je het meteen opruimt, dan voorkom je kleding, die in je kast gaat wonen, maar er nooit meer uit komt.

8.    Na het wassen de hangende kledingstukken, hangend laten drogen.
Als je je kleding gewassen hebt en het moet laten drogen op een droogrek. Hang dan de kleding, die ook hangt in je kast, op aan een kledinghanger. Dan is het ook makkelijk en snel weer netjes in je kast.

9.    Koop je nieuwe kleding, vervang dan de oude kleding.
Het is echt niet zo dat alles wat je koopt pas in de kast mag als het oude eruit is. Maar als je echt genoeg kleding hebt, dan kan je wel de regel voor jezelf maken dat als je iets nieuws koopt, dan moet er iets ouds uit. Zo zorg je ervoor dat je geen overvolle kast krijgt en dat het dus ook netter blijft!



Q: Wat is jouw beste tip om je kleding kast op te ruimen?

Liefs,

Silvia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten