27 januari 2015

How To: Plannen

Vandaag heb ik voor jullie een artikel over Plannen. Ik ben zelf wel iemand die veel plannen maakt en misschien dat ik jullie daarmee kan helpen. Ik zeg niet dat mijn manier de beste is, maar wel een goede manier voor mij, dus misschien ook wel voor jouw.



Bij het plannen maakt ik gebruik van een aantal dingen, sowieso mijn agenda. Je kan natuurlijk een leuke papieren agenda kopen, maar ik doe het lekker digitaal. Via mijn Iphone en mijn Mac, die ik weer gekoppeld heb aan mijn Google account. Hierdoor kan ik op iedere computer met internet mijn agenda openen en ik heb hem altijd mee op mijn telefoon.
Het voordeel van een digitale agenda, is dat ik niet meer hoef te krassen. Ik heb namelijk vaak dat een afspraken verschuiven of de planning beter uitkomt als ik het verander, dan is het vervelend om in een papieren agenda te schrijven vind ik. Ook kan je er natuurlijk voor kiezen om met potlood te schrijven in je agenda. Maar nu hoef ik er niet aan te denken om hem mee te nemen, omdat die toch op mijn mobiel zit ideaal!
Ik schrijf in mijn agenda alleen afspraken.



Wat ik ook erg fijn vind is een app voor mijn herinneringen. Als ik onderweg ben, dan kan ik snel even iets erin zetten en dan vergeet ik het niet. Nu gebruik ik deze app af en toe, als ik voor een dag iets plan. Maar meestal gebruik ik nu Wunderlist. Een gratis app, die ook op andere apparaten werkt en niet alleen op de Apple apparaten.



Ik maak soms ook gewoon een dagplanning op papier. Ik heb een notitieboekje waarin ik van alles schrijf. Als ik een dag vrij ben, maar wel wil dat het een productieve dag is, dan maak ik een dagplanning. Dan schrijf ik op wat ik allemaal wil doen en dan geef ik het een kleurtje als ik het heb gedaan. Het is makkelijk, simpel en overzichtelijk en hierdoor zorg ik er wel voor dat ik een productieve dag heb. Dit doe ik niet op alle vrije dagen, want soms is vrij ook zo lekker vrij.



Nu heb ik niet alleen mijn privé of werk planningen, ik heb natuurlijk ook nog een blog. Met het plannen hiervan heb ik erg geëxperimenteerd, want de juiste manier vinden vond ik lastig. Soms maakte ik lijstjes in mijn notitieboekje of maakte ik weekplanningen, maar nu heb ik voor mezelf de juiste manier gevonden om mijn artikelen en video’s te plannen. Heel makkelijk, in een Word bestand. Ik maak gewoon een schema voor de maand en dan verzin ik wat er die dag online komt. Doordat ik een maand plan, heb ik altijd ideeën. Als er wat tussendoor komt is het ook niet erg, want het is makkelijk aan te passen en het wordt geen kliederboel. Ik schrijf erbij of het een A (artikel) of V (video) is en zo zorg ik ervoor dat het een beetje afwisselt. Dat je niet een paar dagen alleen maar video’s hebt of een paar dagen alleen maar artikelen. Als ik een artikel dik gedrukt heb, dan is het beeldmateriaal voor dat artikel klaar en heb ik het geel gemarkeerd dan staat er artikel al online.

Misschien heb jij er zelf wel wat aan, of misschien heb jij tips voor mij. Dat kan natuurlijk ook!

Q: Hoe plan jij en wat is jouw gouden tip?

Liefs,

Silvia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten