27 september 2014

Tips | Rust-Ritme-Regelmaat

Vandaag heb ik een artikel voor jullie waarin ik tips geef, hoe je Rust-Ritme-Regelmaat in je leven kan brengen. Dit zijn tips die voor mij persoonlijk werken, misschien dat het voor andere ook kan werken.



Ik heb het idee (en vast meer mensen) dat je meer druk voelt, het gevoel dat steeds meer mensen wat van je willen en wat van je vragen. Ik heb het gevoel dat ik 24 uur per dag beschikbaar en actief moet zijn. Hierdoor voel ik weinig rust en krijg ik het gevoel dat ik snel moe ben, dat ik nooit klaar ben. In deze maatschappij zijn we ook ingesteld op multitasken, ik kan het in praktijk (op sommige momenten) echt wel. Maar het geeft wel een gevoel van druk bij mij. Waar moet ik dan met mijn gedachten zitten?

Toen zat ik de video te bekijken, die je hieronder ook kan zien.


Dit waren 7 tips, waar jij misschien ook wat aan hebt.
Maar bij deze 7 tips wil ik het niet laten, omdat ik denk dat ik nog wel meer tips heb.

1. Sta elke dag op rond dezelfde tijd.
Zo zorg je voor ritme in je leven, uiteindelijk ben je minder moe.  Het is ook verstandig om rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Zorg wel dat je voldoende slaap hebt, maar niet te veel. Van te veel slapen voel je je niet beter.

2. Probeer rond dezelfde tijd te eten.
Hierdoor zorg je ook voor ritme in je lichaam. Weet het lichaam wanneer je gaat eten en vraag je lichaam ook minder om snacks. Dat is dan ook weer gezonder.

3. Plan minimaal één keer in de week 'me-time' in.
Zorg dat je elke week een momentje voor jezelf neemt, om je nagels te lakken of om een maskertje op te doen. Even tijd om jezelf te verzorgen en te verwennen, hierdoor creëer je rust voor je lichaam en geest.

4. Eet zo gezond en gevarieerd mogelijk.
Wat je eet heeft ook invloed op hoe je je voelt. Sommige mensen worden druk van suiker of cafeïne en andere mensen hebben dat niet. Zorg dat je voldoende groente en fruit eet, dan voel je je ook fitter. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, want ik heb hier ook best wel moeite mee.

5. Blijf bewegen.
Zeker als het straks kouder en donkerder is, want bewegen is goed voor je. Niet alleen lichamelijk, ook voor je 'mind'. Je voelt je beter en krijgt meer energie als je blijft sporten, ook al is het verleidelijker om met een kleedje, chocolade-reep en een plaid op de bank te liggen.

6. Zorg voor een opgeruimde omgeving.
Als het opgeruimd is om je heen, dan voel je ook meer rust. Rotzooi zorgt voor chaos in je hoofd. Neem de tijd om het op te ruimen en uit te zoeken, desnoods met vriendinnen dan kan het ook nog enorm gezellig worden.

7. Maak tijd voor je hobby's.
Met zo als je tijd moet maken om je te verwennen (nagellak/maskertje e.d.) is het ook leuk om tijd te maken om gitaar te spelen, of kaarten te maken, noem het maar op. Wat jouw hobby ook maar is.
Zorg voor rust en neem dus ook tijd voor leuke dingen.

8. Geef je ogen rust voor het slapen gaan.
Zorg ervoor dat je niet intensief bezig bent geweest achter de computer, voordat je gaat slapen. Zo zijn je ogen nog druk bezig en dat zorgt ervoor dat je minder goed slaapt.

9. Plan je dagen niet helemaal vol.
Soms lijkt het wel alsof je niet eens rustig naar de wc kan gaan, zo vol zitten te dagen. Plan jouw dagen niet te vol en zorg dat je altijd rustig kan eten. Want als je moet gaan haasten, dan zorg je weer voor een druk gevoel in je hoofd.

10. Maak lijstjes.
Wil je dat je hoofd leger wordt, maak dan een lijstje met alles wat je moet doen. Ook al is het iets kleins, zorg dat het uit je hoofd is. Als je een beetje in paniek raak van het lijstje, omdat het zo groot is, kies dan 2 dingen uit die je vandaag echt moet doen. Dan is je doel haalbaar, en alles wat je nog meer af kan strepen zie je als overwinning!

11. Blijf realistisch.
Je kan niet alles op één dag doen. Er zitten maar 24 uur in een dag, waarvan je er 8 sowieso slaapt. Wat niet vandaag lukt, moet morgen maar. Het is makkelijker gezegd, dan gedaan. Maar als je dit in je hoofd houd, geeft het je echt wat meer rust.




Ik hoop dat je met deze tips meer Rust-Ritme-Regelmaat in je leven kan krijgen. En natuurlijk werkt het ook prima tegen een winterdipje!

Q: Wat is jouw hobby?

Liefs,
Silvia