21 juni 2013

Mijn nagelverhaal

Vandaag wil ik jullie vertellen hoe mijn nagels zijn geworden zoals ze nu zijn.
Ze hebben hier een lange weg voor moeten afleggen, de weg die je hieronder kan lezen.
Ben je een nagelbijter en wil je stoppen, lees dan vooral verder!
Dit zijn mijn nagel nu, maar zo waren ze zeker niet jaren terug.
Ik ben erg trots op mijn nagels en kan ze ook met plezier lakken en bijhouden!

Vroeger,
Ik heb jaren, maar dan ook echt jaren lang mijn nagels gebeten.
Vanaf ik me kan herinneren tot aan 3 jaar terug.
Ik denk vanaf 3 jaar tot mijn 19e jaar, dus 16 jaar lang was ik fanatiek nagelbijter.
Dus, in vergelijking ben ik niet lang gestopt.
Ik beet mijn nagels zo kort af, soms tot dat het ging bloeden.
Ze waren lelijk, kort en de velletjes rond mijn nagels waren hard en wit.

Hoe ben ik gestopt met nagels bijten? Dat is natuurlijk de grote vraag.
Ik heb veel dingen geprobeerd om te stoppen.

#1 Byte-X,

Ik heb Byte-X geprobeerd.

Byte-X is een potje, wat lijkt op nagellak.
Dit smeer je op je nagels, als je dan aan je nagels komt krijg je een ontzettend vieze smaak in je mond!
Maar helaas hielp zelfs dit niet bij mij.
Ik kan me voorstellen dat dit bij sommige nagelbijters goed zou kunnen helpen, daarom is het ook het uitproberen waard als je zou willen stoppen.

#2 Pleisters,
Ik dacht als ik al mijn vingers afplak met pleisters, dan kan ik niet meer bijten!
Ik heb pleisters op mijn vingers gedaan, maar dat irriteerde me zo erg dat de pleisters er zo af waren.
Ik had het gevoel dat ik niks meer kon en begon aan de pleisters te pulken.

#3 Nagels lakken,
Ik vond het toen al leuk om mijn nagels te lakken.
Ik dacht als ik me best doe om ze mooi te lakken, dan bijt ik er niet op.
Ik heb mijn nagels mooi gelakt, maar ik beet daar zo doorheen.
Uiteindelijk was ik dan zo boos, omdat ik mijn nagels verpest had dat ik er ontzettend chagrijnig van werd.

#4 Hulp,
Ik heb mijn omgeving laten weten dat ik graag wilde stoppen met nagelbijten.
Als ze zagen dat ik het deed, of ze er dan wat van wilde zeggen.
Ik dacht dat dit zou werken, omdat ik me vaak niet bewust was van het feit dat ik aan het nagelbijten was. Dit werkte totaal niet, want ik werd boos als iemand zich ermee ging bemoeien.

#5 Tandarts & Kaakfysio
Ik liep al bij de KNO-arts, omdat mijn neus chronisch verstop zat.
Ik gaf daar ook vaak aan last te hebben van mijn oren, maar de arts kon nooit wat zien.
Ook had ik vaak last van mijn kaak, maar op dat moment zag ik die relatie daar tussen niet.
Jullie nu waarschijnlijk ook niet, maar ik zal het uitleggen.
Toen ik bij de tandarts was en mijn mond open moest doen, schoot voor de zoveelste keer mijn kaak uit de kom. Dit doet pijn, maar meestal kreeg ik hem er zelf gewoon weer in.
De tandarts vroeg of ik dat vaker had, waarop ik helaas ja moest antwoorden.
Hij vroeg aan mij of ik last had van mijn oren, waarop ik ook ja moest antwoorden.
De tandarts gaf aan dat ik geen oorpijn had, maar kaakpijn.
Omdat het kaakgewricht dicht bij het oor ligt heb ik de pijn altijd gezien als oorpijn.
De tandarts heeft me door laten sturen naar de kaakfysio.

Bij de kaakfysio moest ik mijn klachten vertellen.
Het eerste wat hij vroeg was: 'Bijt je nagels?'
JAAA! Ik bijt nagels, ik kan niet stoppen, het is een gewoonte en ik haat het!
Zo zei ik dat natuurlijk niet, maar wat een frustratie zeg.
Wel willen stoppen, maar het niet kunnen.
Bij de kaakfysio werden mijn kaken flink gerekt en met oefeningen sterker gemaakt.
Dit deed echt ontzettend pijn.
Ik moest stoppen met nagelbijten, omdat ik mijn kaakgewricht had overbelast.
Ook had ik met nagelbijten mijn tanden aangetast.
Gelukkig zie je het niet erg, maar door het bijten zijn er stukjes tand afgebroken.

Ik ben uiteindelijk gestopt, maar dit kwam omdat ik z'n pijn had aan mijn kaak.
Door die pijn kon ik niet eens bijten.
Dit heeft z'n periode geduurd, dat ik het zelfs erg vies begon te vinden en daarna nooit meer mijn nagels heb gebeten.

Na het nagelbijten,
Nu zijn mijn nagels lang, maar dat waren ze natuurlijk niet meteen.
Het waren slappe nagels die snel afbraken of inscheurden.
Ik heb ze een poos, elke keer kort gevijld.
Hierdoor werden mijn nagels sterker.

Nu zijn mijn nagels best lang, soms gebruik ik wel nagelverharder om ze nog sterker te maken.
Ik lak ze bijna altijd en mijn handen zien er veel verzorgder uit.
Je handen zijn natuurlijk wel het visitekaartje van jezelf.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en of jullie nagelbijten/gestopt zijn.
Laat het hieronder in een reactie achter!



Liefs,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten